19
Chez Nelly Bruneel, Ferme du Rond-Chêne
Rue du Culot 58
Tourinnes-la-Grosse
63
Chez Muriel de Peñaranda
Dans la grange de la ferme de Wahenge
La Bruyère
Klaus Verscheure
De schilder en filmmaker verenigd
Kunstenaars besteden al eeuwenlang aandacht aan dood en vergankelijkheid. En dat is ook het thema in het werk van Klaus Verscheure, zowel in zijn schilderijen als in zijn video’s. Zijn schilderijen tonen portretten, bomen, bergen en huizen, dingen die we in onze eigen omgeving zouden kunnen zien. Zijn portretten tonen of daders, of slachtoffers. Het kunnen onze buren zijn. Zijn video’s daarentegen grijpen terug op Bijbelse taferelen.
Zo is er de video-installatie 14EMOTIONS/Allegoria Via Dolorosa. Verscheure koppelt een emotie aan elk van de 14 katholieke kruiswegstaties. De staties worden afgespeeld op verticale schermen en worden ondersteund door een beklemmende compositie van de Brit Tom McRae, uitgevoerd door het Spectra Ensemble. De kunstenaar is zonder twijfel geïnspireerd door godsdienstige thema’s. Zijn installatie ‘ADAM & EVE/EVE&ADAM’ is daar een duidelijk voorbeeld van. Een stijlvol geklede man en vrouw kleden zich rustig uit tot ze volledig naakt zijn. Dan beginnen beide figuren zich weer aan te kleden, maar blijken de kleren verwisseld. De kwestie van seks en gender wordt op een zeer eenvoudige, maar zeer serene manier kunstig aan de orde gesteld. Zijn recente (2021) video KAIN&ABEL is opnieuw bijbels geïnspireerd. Hij stelt zich nu de vraag: hoe en hoe lang kijkt het publiek naar een film die niet anders kan eindigen dan met de moord op een van de twee protagonisten.
De installaties van Verscheure verbinden het heden met het verleden. Hij spreekt ons aan via onze roots. Hij bekritiseert zonder polemisch te zijn. Hij hekelt het schuldgevoel dat religie ons oplegt en laat ons kijken naar onszelf en de gewelddadige maatschappij waarin we leven. Dat doet hij door simpelweg schoonheid te creëren. Dat doet hij als filmmaker, dat doet hij als schilder.
Daan Rau