63
Chez Muriel de Peñaranda
Dans la grange de la ferme de Wahenge
La Bruyère
Jérôme Considérant
Jérôme Considerant leidt de semantische logica van het pictogram af en anticipeert op humoristische wijze op de komst van een samenleving die even absurd als analfabeet is. Zijn niet-expressieve, vreemd bekende personages vertonen zich in uitzinnige ensceneringen die meerdere vragen oproepen. Klassiekers uit de kunstgeschiedenis, de consumptiemaatschappij, de dictatuur van de gadgets, de ecologische wanorde, achter elk beeld met zogenaamd simpele inhoud schuilt zoveel goedbedoeld sarcasme. Als Jérôme Considerant inderdaad een van de agitatoren van ideeën en beelden is die passen bij een bepaalde traditie van de Belgische kunst, is zijn taal niet minder subtiel universeel.
Pierre-Yves Dessaives, kunsthistoricus (Université de Liège) en conservator hedendaagse kunst bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België