63
Chez Muriel de Peñaranda
Dans la grange de la ferme de Wahenge
La Bruyère
Christian Andersson
Column Shred
Column Shred is samengesteld uit stroken bedrukt papier die Dorische zuilen voorstellen; hun voetstukken lijken rechtstreeks door een papierversnipperaar te zijn gegaan. Het is alsof ze een kortere weg hebben genomen in het hedendaagse industriële recyclingproces: niet even snel gedrukt als vernietigd. Er is een contrast tussen deze papieren afdrukken en de logge massa van de zuilen, waarvan ze slechts het beeld zijn. Enerzijds solide, millennia-oude relikwieën, anderzijds vluchtige sporen van een gedematerialiseerd archief dat voorbestemd is om snel te verdwijnen.
We spreken over ‘stijlen’ om onderscheid te maken tussen de verschillende Griekse architectonische ordes, gedefinieerd door het type kolommen. In secundaire zin verwijst stijl al lang naar de omhulling of buitenkant die inhoud omhult; de laatste wordt verondersteld de opslagplaats te zijn van de ware betekenis of aard van iets. Door een omkering die door digitalisering is veroorzaakt, wordt van afbeeldingen nu gezegd dat ze ‘inhoud’ zijn, in tegenstelling tot de containers die ze verspreidden (websites, omroepplatforms, enzovoort). Stijl en inhoud worden hier binnenstebuiten gekeerd, als een uitgetrokken handschoen. Stijl is tegelijkertijd beeld, inhoud, interieur en exterieur.
Vincent Pecoil, curator, schrijver en momenteel artistiek directeur bij Frac Normandie